Táplálkozással az egészséges fogakért 1.

Szerző:

Most, hogy időm nagy részét a diákokkal végzett munka köti le, figyelmem előterébe kerültek ők, és nagyon foglalkoztatnak a következő kérdések: Mit KELL feltétlenül tudniuk? Mit hallottam volna én szívesen ilyen fiatalon? Van-e bármi amiért már most – akár 7-8 évesen – felelősséget kell vállalniuk? Bármikor életmódot válthatunk? Lehetünk hajszolt, kávén és gyorskaján élő menedzserből nyers-vegán jógik?   Hagyok időt, hogy te is megválaszolhasd.   A fogak…   Alig ismerek olyat aki felnőtt korában nem bánta volna meg az elmismásolt fogmosást, az állandó cukorka, nyalóka szopogatást, a cukros üdítővel való állandó “öblögetést”. A fogakat borító zománc az emberi szervezet legkeményebb anyaga, de bámulatos módon rugalmas is. Ha sérül – jelenlegi tudásunk szerint – javítása lehetetlen. Bizony. A Holdra már sikerült leszállnunk, az atomot sikerült széthasítanunk, meghaladjuk repülőinkkel a hangsebességet de egy egyszerű lyukas fogat nem tudunk tökéletesen helyre hozni. És kiknek lyukad ki először a foguk? Igen, a kisgyerekeknek.   Ahogy a szájhigiénét elképzeljük, az nagyban hasonlít arra, mintha faltörő kossal próbálnának egy teljes napon át betörni egy erős ajtót, majd faápoló szert reklámoznának a károk helyrehozására. Beszélünk a fogmosás és a rendszeres kontroll fontosságáról – nézd csak meg a sok fogkefe és fogkrém reklámot, viszont nem beszélünk arról, hogy belülről mivel erősítsük a fogainkat, vagy hogyan minimalizáljuk azokat a károkat amit az ébren töltött 14 óra alatt elkövetünk. 10-ből 9 fogorvos ajánl valamilyen fogkrémet, de 10-ből hány figyelmeztet, hogy a valódi megelőzés nem a napi 2 fogmosásnál kezdődik!?   Modern táplálkozásunk óriási terhet ró a fogainkra. Egyáltalán nem arra vannak tervezve, hogy naponta többször cukortartalmú ételek és italok fermentálódjanak a szájüregben. Gondoljunk a reggeli kávéra, teára, reggelizőpehelyre, az tízórais táskába csomagolt kekszre, teára, a desszertként fogyasztott süteményre, az uzsonnára megevett müzli szeletre és még sorolhatnánk. Esélye sincs a kis gyerekfogaknak megőrízniük az integritásukat. Olyan erősen savas közeg alakul ki olyan tartósan, hogy elkerülhetetlen az első kis csontfogacskák romlása – ha a szuvas tejfogak alatt egyáltalán ki tudott bújni ép maradó fog…   És hogy mit lehet tenni? Rengeteg kalciummal belülről erősíteni a fogakat, D vitaminnal segíteni ennek a kalciumnak a beépülését, csökkenteni a foszfor bevitelt, ami kivonja a kalciumot a csontokból, fogakból. A fogak töltsenek minél kevesebb időt cukrokkal. Rágjunk, rágjunk, rágjunk, ez tisztít, erősíti a fogak helyzetét, nyálelválasztásra késztet ami ismét segíti egy barátságos pH kialakulását. Igyunk sok vizet, szintén csökkenti a savasságot ami minden étkezés után kialakul a szájüregben. Az ajánlott kalcium bevitel 400-1300 mg között mozog az életkor és élethelyzet függvényében. Ez a szakmánkban egy nagyon magas szám! Csak nátriumból és káliumból van ennél többre szükség, és jól tudjuk az egy jelentős mennyiség, ha a napi só-bevitelünkre gondolunk.   És hogy miért nagyon fontos még a megfelelő kalcium ellátottság? Következő bejegyzésünkben erről lesz szó!